Semuanya TIDAK!

Kali pertama aku belajar mengayuh basikal… umur 7 tahun..
Lambat giler… rakan sebaya lain… dah boleh buat bermacam-macam aksi stunt …
Aku baru nak mengayuh… tapi aksi stunt aku… tidak kurang hebat jugak..
Jatuh tersembam, jatuh parit, makan pasir, lutut berdarah dan sebagainya…
Kira berani la… sebab aku berlajar sorang-sorang… nak-nak time ayah tak ada kat umah..
Aku rembat basikal buruk… entah .. basikal siapa pun aku tak tahu…
Memang dah tersadai kat rumah aku…
Sebabnya ayah aku kuat melarang…
Semua benda tak boleh buat…
Takut patah tulang.. kan cacat pulak… katanya…
Terlebih sayang anak!

Masa sekolah menengah… aku nak belajar motor pulak…
Aku bagi tahu kat ayah…
Seharian aku kena berleter dengan ayah… marah yang teramat sangat…
Tak bagi aku belajar motor… takut anak dier eksiden… lagik.. terlebih sayang anak!
Tapi aku degil… nak belajar juga…
Aku pergi berlajar dengan member baik aku… secara senyap-senyap…
Mujur dengan sekali test aku dapat P…
Walaupun sebelum itu aku tidak berkesempatan nak menungang motor…

Belajar kereta.. aduh macam tuu jugakk…

Pendek kata.. dengan ayah aku… banyak benda yang tak boleh..
Walaupun untuk kebaikkan diri aku dimasa hadapan..
Cara ayah… mendidik aku…. jangan jadi berani mencuba!
Mungkin ayah telah dididik dengan cara ini… maka anak-anak dier pun.. dididik begitu juga..

Dan pada masa akan datang…
Aku tak mahu mendidik anak-anak aku.. mengikut cara ayah…
Takut menghadapi cabaran dalam kehidupan…
Tidak berani meluahkan apa yang terpendam..
Tidak yakin dengan kebolehan diri…

Aku hanya meluahkan apa yang aku rasa…
Yang terbuku dihati..

Ayah tetap aku hormati..
Kerana begitulah cara dier melahirkan rasa kasih sayang pada anak-anaknya.. TIDAK!

5 Responses to “Semuanya TIDAK!”

  1. tu lah.. kasih sayang seorang ayah yang terlalu risaukan keselamatan anaknya. Saya pun alami nasib yang sama, tapi lama kelamaan bila saya terangkan dia pun faham. Sekarang mintak tolong kita hantar lagi nak g memane..hehe.

  2. awak tu kira awal la tu..7 tahun dah pandai naik beskal..

    akak blaja naik beskal baru tahun lepas tau!!
    tahun lepaassss!!!

    ehehehe..skang akak dah terer la sikit2 ;p

  3. hai..salam perkenalan dr mama afiq & co..menarik cara awak buat ayat tu..saya suka baca..:-)

  4. Mohd Kamal Says:

    dlm bebanyak adik beradik, i yg paling lembap nk pandai tunggang beskal… lutut n siku jgn cakap la. abis berparut!!

  5. salam perkenalan…mungkin cara didikan masa ayah awak sesuai begitu..demi keselamatan anak2nye…tapi awak pun bagus juga..semangat ingin mencuba tinggi..dan buktinya..awak berjaya!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: